A Debreceni Egyetemen mutattuk be FeFe programunkat

A „Reziliens egyetem – intézményi kihívások és válaszok a változó felsőoktatási követelményekre” című konferenciát a Debreceni Egyetem Nevelés- és Művelődéstudományi Intézete szervezte, az ugyanitt működő Felsőoktatási Kutató és Fejlesztő Központtal együttműködésben. Az egynapos konferencia célja a változó felsőoktatási körülményekre való tudományos reflexiók összegyűjtése és bemutatása volt, különös tekintettel a költségtérítéses képzési formák elterjedésére és a felsőoktatási felvételi 2020-tól szigorodó feltételeire. Meghallgathattuk a debreceni Felsőoktatási Kutató és Fejlesztő Központ legfrissebb témába vágó kutatási eredményeit, továbbá megismerhettük a „reziliens egyetem” ugyancsak újszerű, innovatív fogalomkörét, amelyet Dr. Ceglédi Tímea kutató, a konferencia főszervezője prezentált, utalva ezzel egy olyan egyetemi modell gondolatára, amely proaktívan, adaptív módon és sikereket felmutatva képes reagálni a társadalmi-gazdasági-demográfiai környezet kedvezőtlen változásaira is.

A konferencia második felében a résztvevők megismerkedhettek a roma szakkollégiumok által képviselt jó gyakorlatokkal. Három szakkollégium is képviseltette magát a térségből: a debreceni Wáli István Református Cigány Szakkollégium, a nyíregyházi Evangélikus Roma Szakkollégium, továbbá a miskolci Görögkatolikus Roma Szakkollégium. Szilágyi Eszter, a miskolci szakkollégium tutora a változó felsőoktatási követelményekre adott intézményi válaszok témakörén belül áttekintést adott arról, milyen kihívást fog jelenteni a roma szakkollégiumok célközönsége esetében szintjén 2020-tól a felsőoktatásba való bekerülés szigorodó feltételrendszere – a középfokú nyelvvizsga és az emelt érettségi szükségessége az alap és osztatlan képzésbe való bejutáshoz. Ezt követően a szakkollégium nemrég indult programját, a Felsőoktatási Felkészítő Programot (FeFe) mutatta be a jelenlévőknek, mely BAZ-megye hátrányos helyzetű középiskolásait célozza meg, támogatva őket a nyelvvizsga megszerzésében és az egyetemre való bejutásban.

 

A tartalmas konferenciát egy rövid reflektálás zárta arról, hogy a kutatási eredményekből és a bemutatott jó gyakorlatokból tanulva miként lehet intézményi szinten proaktív válaszokat kialakítani a felsőoktatás változó feltételeire.
Szilágyi Eszter tutor

Please follow and like us: