Folytatódott a szakmai műhelysorozat a Szakkoliban

A miskolci Görögkatolikus Roma Szakkollégium által 2019. májusban indított szakmai műhely beszélgetéssorozatának célja az, hogy megvizsgáljuk, miként lehet segíteni a roma és/vagy hátrányos helyzetű középiskolai tanulók felsőoktatásba való bekerülését, milyen eszközökkel tudjuk a közép- és felsőfokú oktatási szinteket számukra minél átjárhatóbbá tenni. Ennek a beszélgetéssorozatnak a folytatását rendeztük meg 2019. december 6-án, melynek címe „Az új kihívások és intézményi válaszok a hátrányos helyzetű középiskolai tanulók felsőoktatásba bekerülésében” volt. 10 intézmény képviseltette magát a szakmai műhelyen. Az országos helyzetre való tudományos és szakpolitikai kitekintések tanulságain túl a szakmai műhely fontos célja a helyi megoldások keresése – ennek érdekében közösen keressük a választ arra, milyen intézményi szintű válaszok születhetnek vagy születtek már e kihívásra, illetve milyen intézmények közötti összefogás segítheti a hátrányos helyzetű középiskolások továbbtanulását Borsod megyében. A szakmai műhely keretében természetesen reflektálunk a felsőoktatásba való bekerülés közelmúltban megváltozott feltételrendszerére is, illetve e jogszabályi változásokból fakadó új kihívásokra egyaránt.

Makkai László igazgató úr köszöntője után Dr. Fekete Sándor adjunktus, tanulmányi szakreferens a Miskolci Egyetem beiskolázási adatait és rekutációs stratégiáját mutatta be. Szabó Henrietta, a Lippai Balázs Roma Szakkollégium mentora ismertette a Roma Szakkollégiumi Egyesület hallgatói humán regiszterének elemzését. Rengeteg információt tudhattunk meg a szakkollégisták szociális hátteréről, képzési terület szerinti megoszlásokról. Kiemelte, hogy a regiszter elkészültéhez vizsgálták a nyelvvizsgával és az emelt szintű érettségivel rendelkezők arányát is.

Makkai László igazgató úr bemutatta a Miskolci Egyházmegye intézményrendszerét és a hátrányos helyzetű tanulók támogatásának formáit is. Csorba Mónika és Mozgó Mónika a Görögkatolikus Roma Szakkollégium tanulmányi rendszeréről és a Felsőoktatási Felkészítő Programról és a kortárs mentorálásról számoltak be.

A szakmai műhely programja kerekasztal beszélgetéssel zárult, melynek során megvizsgáltuk a megyei szintű, intézmények közötti összefogás lehetőségeit, hogy közös erővel támogathassuk a hátrányos helyzetű diákok felsőoktatásba való bekerülését. Az egyéni odafigyelés, a személyre szabott és célzott pályaorientáció és az emelt érettségire való felkészítés területei kerültek az együttműködés fókuszába, melyben a szakkollégiumnak nagy szerepe van a pozitív példamutatásban.

Please follow and like us: